Спокойно може да се да се каже, че 2020 г. беше предизвикателна година. Глобалната пандемия, с която продължаваме да се сблъскваме, остави трайна следа в света. На хоризонта обаче има надежда. Колкото и тази година да беше за възстановяване, това беше и време на размисъл и самоанализ – възможност да се оцени пътуването и какви трябва да бъдат следващите стъпки. Някой, който разбира това твърде добре, е директорката по устойчиво развитие на Booking.com, Мариан Гибелс. Кариерата й в Booking.com стартира през 2014 г. и оттогава тя води пътуването на компания от корпоративна социална отговорност до стратегическа устойчивост на бизнеса.
Booking.com публикува интервю с Мариан Гибелс, в което тя говори за кариерата си в компанията и програмите, в които е взела дейно участие.
-Да се върнем към началото на кариерата ви в Booking.com, каква беше първата ви голяма победа във вашата роля?
-Е, всъщност първата голяма победа дойде преди дори да започна официално да работя на новата си позиция, тъй като доброволческата програма за служители, по която работех беше обявена на годишната среща на Booking през 2014 година и може би ще прозвуча като динозавър сега, но през 2014 г. това беше начинът, по който обявявахме големи съобщения. Първата голяма победа беше, че процентът на участие на служители в световен мащаб беше невероятните 45%. Това беше изключително висок процент на участие. Повечето компании биха били доволни на 20% или дори 10%. Разбира се, от нас се изискваше да намерим правилния механизъм, за да сме сигурни, че всеки може да участва, но след като го направихме, това наистина показа, че тази програма е по волята на служителите.
-Каква беше първоначалната стратегия за доброволческата програма за служителите?
-Искахме да създадем общност от пътешественици, които да се грижат за общностите, в които са пътували. Имахме философия, че „изпращаме всички клиенти към тези прекрасни дестинации по света, но какво правим, за да сме сигурни, че тези дестинации остават щастливи и здрави“. Бяхме много фокусирани върху нашите дестинации, знаейки, че с 200 офиса по целия свят ще имаме присъствие в много основни за нас пазари и страни. Нашата стратегия беше доста ясна- щяхме да започнем с нашите служители и след това да преминем към нашите партньори и към потребителите.
-И тогава сте замислили програмата за Booking Booster?
-Да, фокусирахме се върху стартиращи компании, които правят иновации, гледат към бъдещето, използвайки технология за промяна на индустрията по различен начин. Ето защо ние създадохме програмата Booking Boooster, която даде на тези иновативни устойчиви стартъпи, ориентирани към пътуванията възможност да дойдат в Амстердам, да се поучат от нас, да се възползват от експертното наставничество и безвъзмездно финансиране. В същото време ние се учихме от тях. Научихме как се прави устойчиво пътуване от тяхна гледна точка, с техните предизвикателства и техните иновативни решения. Инвестирайки в този бизнес бихме могли да видим дългосрочни ползи за нашата индустрия, фокусирайки се върху въздействието, а не само върху печалбата. Както доброволческата програма, така и програмата Booking Booster бяха възможност за нас да изследваме устойчивата екосистема за пътуване. Тези две програми ни помогнаха да научим какви предизвикателства и потенциални решения има за устойчивото пътуване и туризъм. И в същото време правехме много изследвания сред потребителите, за да се опитаме наистина да разберем какво търсят клиентите, когато става въпрос за устойчиво пътуване.
-Ако погледнем назад, изглежда, че това е доста органичен подход. Има ли нещо, което бихте направили по различен начин?
-В идеалния случай щяхме да успеем да привлечем тези невероятни организации на нашата платформа. Излязохме и открихме тези наистина интересни, иновативни компании, които правят страхотни неща, но често тези компании продаваха наистина сложни продукти и не можахме лесно да ги интегрираме в Booking.com. Така че не можахме да им помогнем да достигнат мащаба, който бихме искали.