В днешният епизод от рубриката 21Sustainability ще се задълбочим в управлението на хранителните отпадъци в хотелиерството. Това е един голям проблем, който често е пренебрегван и оставян на заден план. Нека обаче започнем материала с малко статистика и цифри:
- Приблизително една трета от храната, произведена в света за консумация, остава неконсумирана или изхвърля. Това прави около 1,3 милиарда тона.
- Всяка година потребителите в богатите страни изхвърлят храна, колкото цялото нетно производство на хранителни продукти в Африка на юг от Сахара.
- 842 милиона души по света нямат достатъчно храна
- Когато храната гние създава метан (CH4), който има 21 пъти по-голямо влияние върху глобално затопляне, отколкото въглеродния диоксид
Накратко: намаляването на хранителните отпадъци помага да се намали загубата на пари и множество други ресурси. Ето една оценка на въглеродните емисии, създадени от обикновените храни:

Какви действия трябва да се предприемат за намаляне на хранителните отпадъци?
Като предприемат няколко прости стъпки, за да генерират по-малко отпадък и да рециклират повече, хотелите могат да извлекат финансови и екологични ползи.
Хотелите често казват, че губят много малко храна, тъй като туристите връщат чиниите си празни. Обаче хранителните отпадъци идват от много различни източници, като развалена или неизползвана храна и грешки в кухнята и при поръчките на продукти.

Как да намалим хранителните отпадъци?
- Стъпка 1: Измервайте хранителните си отпадъци
- Стъпка 2: Разработете план за действие за намаляване на хранителните отпадъци, като използвате събраните данни, с цели, срокове и отговорности
- Стъпка 3: Преглеждайте напредъка по плана всеки месец
- Стъпка 4: Споделете вашата добра работа с персонала, потребителите и индустрията

Според проучвания на Booking.com, повече от половината от пътуващите вземат предвид екологичните практики при избора на хотел. Оперирането на хотел по-отговорно и въвеждането на устойчиви практики като рециклиране на отпадъци, провеждане на енергийни одити могат да помогнат за увеличаване на популярността на мястото за настаняване сред клиентите. Съсредоточаване в предотвратяване на хранителни отпадъци в хотела може да доведе до постигане на целите на ООН за устойчиво развитие.
Най-добрият начин да се използва излишната храна е да се дари и нахранят хора, които нямат възможности. Много хотели и фирми, малки и големи, включително Hilton Worldwide, се изправиха пред предизвикателството, участвайки в инициативи и кампании, помагайки на бедни хора от цял свят.
Що се отнася до рециклирането на хранителни отпадъци, най-популярния и функциониращ метод е компостирането. Компостирането е естественият начин на рециклиране. При този процес органичните отпадъци, като хранителни отпадъци, се биоразграждат и превръщат в ценен тор. В най-простата си форма, предимствата на компостирането са двустранни: намалява количеството на твърди отпадъци в боклука ви и може да се използва за торене.

На много места е законово изискване маслата и мазнините от процеса на пържене да се събират. Маслата могат да бъдат използвани, като се рециклират в биогорива за превозни средства. Обемите, произведени от хотел, могат да бъдат значителни, например в хотел The Savoy London след рециклиране са получили 1800 литра биогориво, за период от три месеца.
Най-важният аспект от управлението на хранителните отпадъци обаче остават служителите на хотела или ресторанта. Уведомете екипа за проблема с хранителните отпадъци и приложете стратегии, които ще променят начина, по който нещата се правят традиционно в кухнята. Сътрудничеството като екип е от решаващо значение за прилагането на стратегия. Много е важно и правилното обучение на служителите.