fbpx

21Sustainability: GSTC- Глобалният съвет за устойчив туризъм и критерии за сертифициране

Днес в рубриката 21Sustainability ще ви запознаем с GSTC- глобален съвет по устойчив туризъм и основните видове критерии, на които дестинации, хотели и туроператори трябва да отговарят, за да бъдат сертифицирани като „устойчиви“.

Глобалният съвет за устойчив туризъм (GSTC-Global Sustainable Tourism Council) управлява критериите на GSTC, глобалните стандарти за устойчиво пътуване и туризъм, както и предоставя международна акредитация за сертифициращи органи за устойчив туризъм.

Какво е GSTC? Какво правят GSTC?

Глобалният съвет за устойчив туризъм (GSTC) установява и управлява глобални устойчиви стандарти, известни като критерии за GSTC. Има два набора: критерии за дестинации и критерии за хотели и туроператори. Това са водещи принципи и минималните изисквания, към които всеки туристически бизнес или дестинация трябва да се стреми да достигне, за да защити и поддържа природните и културни ресурси на света.

Критериите за GSTC формират основата за акредитация на сертифициращите органи, които сертифицират хотели, други места за настаняване, туроператори, доставчици на транспортни услуги и дестинации, които имат устойчиви политики и практики. GSTC е независима и неутрална организация, регистрирана в САЩ, която включва агенции на ООН, НПО, национални и провинциални правителства, водещи туристически компании, хотели и туроператори, лица и общности – всички,които се стремят да постигнат най-добрите практики в устойчивия туризъм. Това е виртуална организация без главен офис, с персонал и доброволци, работещи от всички шест населени континента.

Кретерии за сертифициране

Критериите за GSTC служат като глобални базови стандарти за устойчивост в пътуванията и туризма. Критериите се използват за образование и повишаване на осведомеността, разработване на политики за бизнеса и правителствените агенции и други видове организации, измерване, оценка и като основа за сертифициране. Те са резултат от световните усилия за разработване на общ език за устойчивост в туризма.

Те са подредени в четири категории:

  • Устойчиво управление (Sustainable management)
  • Социално-икономически въздействия (Socioeconomic impacts)
  • Културни въздействия (Cultural impacts)
  • Въздействие върху околната среда (включително потребление на ресурси, намаляване на замърсяването и запазване на биоразнообразието)
globalgoals 21Sustainability: GSTC- Глобалният съвет за устойчив туризъм и критерии за сертифициране

Процесът на разработване на критериите е проектиран така, че да спазва кода за определяне на стандарти на ISEAL Alliance, международния орган, предоставящ насоки за разработването и управлението на стандартите за устойчивост за всички сектори. Тъй като всяка туристическа дестинация има своя култура, среда, обичаи и закони, критериите са проектирани така, че да бъдат адаптирани към местните условия и допълнени от критерии за конкретното местоположение и дейност.

Според доклада за устойчиво пътуване на Booking.com за 2019 г. 70% от пътуващите в световен мащаб казват, че е по-вероятно да резервират настаняване, знаейки, че е екологично, независимо дали търсят устойчив престой или не.

За да получат сертификат, дестинациите, туристическите агенции или местата за настаняване трябва първо да изберат сертифициращ орган. В България най-популярни са Travelife, Control Union, Earthcheck, Green Globe, но има и още много други органи, които се занимават с процеса на проверка и сертифициране.

Споделете тази статия

Свързани Статии

Последвайте ни във Facebook

Последни Статии

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Add New Playlist

Създайте своя персонализиран бюлетин

Седмични новини:

Класическият седмичен бюлетин на 21Hoteliers, предоставящ ви най-важните новини и анализи от изминалата седмица.

Executive:

Месечен бюлетин с фокус върху ключовите развития в бранша, както и съвети и анализи от полза на ръководството на хотела.