Един от най-големите губещи от настоящата криза е туристическата индустрия и по-специално авиационната, която през последните няколко месеца наблюдава огромни нива на спад в обемите на работа, поради ограниченията за пътувания по целия свят. Въздушният трафик в Европа не е изключение.
В този контекст Европейската организация за безопасност на аеронавигацията, известна като EUROCONTROL, анализира развитието на европейското въздушно движение през следващите няколко години до 2024 г. и разкри някои интересни изводи.
В периода между март и октомври тази година имаше 65% по-малко полети, отколкото по същото време през миналата година. Този спад означава, че въздушният трафик се е върнал на нивата преди 90-те години. В същото време, според експерти, БВП за еврозоната се очаква да се свие със 7,5% през 2020. Това е голям удар за авиационната индустрия и много вероятно е да отнеме много време, преди да успее да отговори на този шок и да се върне на нивата отпреди кризата.
Но колко дълго ще продължи това? Първо, необходимо е да се разгледа как реагира индустрията през последните две предишни кризи. Двете събития, избрани от EUROCONTROL, бяха терористичните атаки от 11 септември и голямата финансова криза 2008-11. След нападението срещу Световния търговски център през 2001 г. на европейската индустрия за въздушен трафик бяха нужни 1,5 години, за да се върне на нивата от 2001 г. Финансовата криза беше малко по-проблематична, тъй като доведе до 600 хиляди загубени полета и на индустрията бяха необходими 8 години, за да се върне към нивата на въздушния трафик от 2008 г.
И така, къде стои пандемията Covid-19 в сравнение с гореспоменатите кризи? На този етап това, което е сигурно, е, че са загубени 6 милиона полета. Времето за възстановяване обаче е несигурно и зависи от няколко фактора. Те варират от силата на втората вълна на пандемията до държавна помощ за индустрията, както и от потенциалното въвеждане на универсална ваксина за лечение на вируса. Вземайки предвид тези фактори, EUROCONTROL излезе с три потенциални сценария, които могат да се развият през следващите години.

Първият сценарий предполага, че или пандемията ще приключи до следващото лято, или че ваксината ще бъде широко достъпна за пътниците през същия период. Това би довело до повишаване на доверието на пътниците, както и до увеличаване на тестовата инфраструктура. В същото време авиокомпаниите биха се върнали към нормалната икономическа дейност и отново биха могли да инвестират и да наемат персонал. При този темп на растеж би било възможно възстановяване до нивата преди пандемията през 2024 г.
Въз основа на втория сценарий гореспоменатото ще се случи до летните месеци 2022 г. В този случай въздушният трафик в Европа ще се върне на нивата от 2019 г. през 2026 г.
Последният и най-негативен сценарий предполага, че пандемията ще продължи дълго време и това ще доведе до продължаващо ниско доверие на пътниците. В този случай ваксината ще бъде налична до лятото на 2022 г., но няма да се разпространява по последователен начин в целия свят. При този сценарий авиокомпаниите ще имат огромни трудности да работят, както в периода преди кризата, в резултат на различни нови регионални огнища на вируси. Търсенето на въздушни пътувания ще се възобнови за около две трети от населението, но ще има общо колебание по отношение на този вид транспорт. По този начин в тази обстановка е малко вероятно възстановяването да се случи по-рано от 2029 г.
Като цяло в този момент е трудно да се предвиди как ще се развива въздушният трафик в Европа през следващите години. Следващите месеци обаче биха могли да покажат по кой път сме тръгнали и по този начин също потенциалното време за възстановяване на авиационната индустрия.