Европейският съюз иска да ограничи силата на доминиращи дигитални компании като Google, Amazon, Facebook, Booking.com или Airbnb в бъдеще. Индустриалните асоциации смятат тази стъпка за закъсняла, за да защитят по-добре доставчиците и клиентите, съобщават от fvw.
След години на дебати, ЕС се обедини около решение как злоупотребата с власт от големите интернет корпорации може да бъде ограничена или предотвратена в бъдеще. Целта е сега да се приеме съответен правен акт за цифровите пазари (Закон за цифровите пазари, DMA). Това би трябвало да затрудни гиганти като Google, Amazon или Facebook да използват господстващото си положение на пазара, за да навредят на конкуренти и клиенти.
Споразумението предизвика положителен отговор от туристическите асоциации в Европа. Защото не само гореспоменатите групи са доминиращи на пазара, но и доставчици като Booking.com или Airbnb, според Европейската хотелска асоциация Hotrec. Booking например доминираше почти 70% от европейския пазар през 2019 г., което коренно противоречи на идеята за пазарна икономика. Поради това от Hotrec бяха убедени, че ЕС също ще класифицира тази група и ще трябва да спазва новите пазарни правила.
HOTREC е асоциацията на хотели, ресторанти, барове и кафенета и подобни заведения в Европа, която обединява 47 национални асоциации в 36 страни и е гласът на индустрията на хотелиерството в Европа.
„Законодателят на ЕС вече е предприел правилните мерки за ограничаване на силата на онлайн платформите в тази област, като забрани клаузите за паритет“, каза Маркус Луте, част от ръководството на Hotrec. Тези клаузи пречат на хотелиерите да предлагат по-добра цена в собствените си канали, отколкото в онлайн платформите. Новият цифров закон също така предоставя на търговските потребители по-добър достъп до данните, генерирани от техните оферти.
„През последните десет години хотелиерите трябваше да се примирят с неприемливото поведение „вземи или загуби“ на доминиращите OTA“, казва Луте. „Днешното споразумение с ЕС е ясен сигнал за дигиталните гиганти: действайте като партньори на потребителите и бизнес клиентите.”
Луте също коментира, че досега целта на интернет корпорациите е била да укрепят зависимостта на хотелите с практики като строги клаузи за най-добра цена и задържане на данни. “Освен това те искаха да спрат дигитализацията на хотелите, за да могат сами да печелят по-добре. Сега цялата индустрия може сама да се справи с дигитализацията си“.
Трите основни играча на пазара на OTA все още са Booking Holding, Expedia Group и в по-малка степен HRS с комбиниран пазарен дял от 92%. Booking.com е най-влиятелният играч с дял от 68,4%.
Водещата онлайн туристическа агенция в света Booking.com отхвърли категорично критиките. “По-голямата част от хотелските резервации не се правят чрез OTA, а чрез директни канали за разпространение като телефон, електронна поща, социални медии или уебсайта на хотела. За малките и средни хотели OTA са важни генератори на приходи, особено за гостите от чужбина.”, коментират от Booking.