Има поговорка, че „преди нещата да се подобрят, те ще се влошат.“ За съжаление Европа се приспособява към тази философия. Ефективността на хотелите ще се подобри, но междувременно хотелиерите ще трябва да проявят много търпение.
Европа приключи 2020 г. по същия начин, както повечето други региони – с рекордно ниски резултати. Заетостта е спаднала до 33,1%, средната дневна цена (ADR) е спаднала до едва 90,89 евро, а приходите на налична стая (RevPAR) до само 30,05 евро. Април е месецът с най-лошо представяне за годината, тъй като заетостта е намаляла до 11,4% поради строги ограничения в целия континент, съобщават от STR.
По-топлото време със сигурност беше добро за хотелите, тъй като месечната заетост достигна 43,3% през август. Ефективността обаче се влоши, тъй като ограниченията отново се затегнаха след откриването на нов щам на COVID-19. След като повечето хора бяха блокирани, Европа завърши годината с най-ниското ниво на заетост от май месец. За съжаление, статистиката не се е подобрила много от ранната фаза на локдауна през декември.

Въпреки това имаше и някои добри новини от Европа. Имаше немалко европейски пазари, които се развиха в края на годината по отношение на заетостта поради силното вътрешното търсене. Европейски пазари с най-висока заетост през декември 2020 г. бяха: Баку, Азербайджан (51%), Ексетър, Великобритания (49%), Москва,Русия (45%), Екатеринбург, Русия (41%), Марсилия, Франция (41%).

Но както споменахме в началото, търпеливият, дългосрочен поглед е от ключово значение. Пътуващите все още планират събития и резервират хотелски стаи предварително. Поглеждайки година напред във времето, заетостта на хотелите в Глазгоу е на 90% за Конференцията на ООН за климатичните промени. За Лондон хотелите виждат по-голяма заетост на 18 юни, деня на мача на УЕФА за груповата фаза между Англия и Шотландия. Сред другите пазари, където STR проследява данните, заетостта на Единбург достига висока от 60,8% на 26 юни. Барселона го следва, с най-високото ниво на заетост на 29 юни (47,4%). Амстердам също надминава 40% ниво в показателя (42,1% на 9 септември).
И така, какво означава това за бъдещето на хотелиерството? След като най-уязвимите са ваксинирани, страните ще се чувстват уверени в отварянето за вътрешни пътувания. За повечето пазари по света вътрешните пътувания представляват 60-80% от търсенето, така че хотелите трябва да отбележат значително възстановяване както на търсенето на бизнес, така и на почивки. Възстановяването ще бъде неравномерно – най-вероятно ще има леки скокове на търсенето през определени периоди, но ще отнеме време, за да достигне нивата преди пандемията.