В резултат на трудностите възникнали по време на пандемията, предприемачите започват да проявяват творчество в услугите си, като например: паспортен контрол чрез технологии за лицево разпознаване, внедряване на безконтактни асансьори, поръчка на храна без нужда от мобилно приложение, използване на ултравиолетова светлина за дезинфекция на багаж, както и роботи, следящи за носенето на маски.
Летищата и железопътните оператори се насочват към безконтактните технологии, които биха им помогнали за повторното отваряне, но безопасно, и приемане на максимален брой посетители, въпреки пандемията причинена от коронавируса.
Например, на 17 юни Евростар, високоскоростният железопътен оператор в Европа, заяви, че ще въведе технология за лицево разпознаване като алтернатива за пътници, които желаят да се качат на борда без да се изисква физически контакт при проверката на паспортите. Също така, от другата година планират да въведат безконтактно качване във влаковете по маршрута им между Обединеното кралство и Франция, което в последствие ще се разшири по маршрутите им в останалата част на Европа.
Евростар ще сканира лицето на пътника при пристигането му на железопътната гара, за да го съпостави с предварително качена чрез смартфон от пътника снимка. Компанията ще използва технологии предоставени от iProov: бизнес за биометрично удостоверяване.
Участието ще бъде доброволно, но е направено с цел, тъй като някои от пътниците биха предпочели да използват безконтактния метод, за да избегнат физическия контакт при проверка на билети и паспорти.
Предприемачите твърдят, че удостоверяването на реално лице става точно в определения момент на сканирането и е невъзможно да бъде фалшифицирано.
Безконтактни технологии на летищата
Уплахата на света, която допринася за спазването на дистанция между персонала и пътниците, наложи ускореното усвояване на безконтактни технологии на летищата. Въпреки това, недостигът на приходи определя на кои технологии ще бъде даден приоритет.
Предприемачите изграждаха съответните безконтактни и автоматизирани технологии, за да увеличат летищата скоростта и ефективността си на приемане на пътници преди извънредното положение. Това показва, че те са мислели за навлизането на новите технологии, но пандемията повлия негативно на целия туристически сектор.
Затова, летищата ще трябва да бъдат внимателни в избора си, имайки предвид срива в приходите им. В световен мащаб годишните им приходи ще намалеят с над 97 милиарда долара за тази година, смятат от Airport Council International World.
Международното летище в Абу Даби представя технология за безконтактен асансьор, която ще се инсталира в общо 53 асансьора. По този начин ще бъде предотвратена евентуална инфекция от взаимодействието с асансьорните копчета. Тази технология е създадена благодарение на Meta Touch, стартъп компания базирана в университета в Обединените Арабски Емирства.
Всички ресторанти, разположени в международното летище Сиатъл-Такома, внедряват приложението Grab, което служи за дигитална поръчка, за да сведат взаимоотношенията лице в лице до минимум. През април, Grab представи ,,виртуален павилион“, който позволява на гостите да сканират QR код или да докоснат NFC чип на своя смартфон, за да си поръчат от тяхното лично устройство, без да има нужда да изтеглят самото приложение.
Разбира се, летищата трябва да се съсредоточат над тези технологии, които са според новите изисквания от властите.
Това, че Канада ще изисква проверка на температурата за пътниците пътуващи със самолет, беше добре дошло за производителите на термометри. До края на юни това ще бъде задължително изискване за всички пътници, които навлизат в страната. За местните пътници това ще влезе в сила до края на юли. Новият регламент е в полза и на Cantronics, одобрен от Канадското правителство производител на технологии за сканиране на температура.
От друга страна, проверките за температура излагат персонала на опасност, тъй като той е подложен на постоянен контакт с изобилие от пътници. Някои от летищата предприемат етапен подход, използвайки термичен детектор сред тълпа от пътници, за да отделят тези с висока температура. Това позволява да се отделят съответните пътници за вторична индивидуална термична проверка.
Подобна технология е все още несигурна. От летище Лондон Хийтроу започнаха проби миналия месец в имиграционния отдел на втори терминал, но до колко технологията отчита верни резултати предстои да се уточни.
Друг начин, който ще спомогне намаляването на взаимодействието лице в лице, е замяната на персонала с роботи при първоначална проверка. Международното летище в Северна Корея- Инчон, възнамерява да тества по-късно тази година робот, който има способността да отчита дали пътниците носят своите маски и да сигнализира за тези от тях, които не са в съответствие с правилата.
До каква степен безконтактните технологии биха били от полза
Техническите компании се надяват да спечелят от продажбите на софтуери, сензори и други инструменти, но за момента някои от пътническите компании не могат да си позволят значителни разходи. Подобни процеси на въведения биха добавили допълнителни оперативни разходи, които застрашават финансите.
Много от летищата очакват да ускорят процеса на автоматизация по време на пандемията, тъй като работодателите търсят начин да намалят разходите и същевременно да повишат производителността.
Летището в Манчестър вече позволява на пътниците предварително да си резервират 15-минутен слот, в рамките на който могат по-бързо да достигнат залата за излитане като им се осигури коридор. Техническите доставчици се надяват да предложат софтуер за резервация към летищния софтуер за управление на подобни програми.
От юли пък Хартсфийлд-Джаксон в Атланта ще приложи нов софтуер, който ще следи за изпълнението на хигиенните задачи от персонала. Програма наречена Kolo Hygiene осигурява информация свързана с чистотата на публичните тоалетни наред с други задачи. Други ефективни методи са представени от международното летище в Далас, където обществените тоалетни са заредени с автоматични смесители и дозатори за сапун.
Автомати, предлагащи предпазни средства за лична употреба, като например маски за лице и гел за дезинфекция, ще бъдат налични в 27 летища в Северна Америка. Подобно, в Дубай вече представиха два такива автомата.
Някои от летищата предлагат опаковане на багаж в пластмаса за допълнителна защита. Един от доставчиците на тази услуга- TraWell, осигурява и санитария на багаж чрез ултравиолетова светлина за дезинфекция на повърхности. Други, предлагат същата услуга, използвайки машини за електростатично впръскване под налягане.