Хърватският туризъм очаква драстичен 75% спад в приходите тази година, което е рязък контраст с миналогодишните рекордни приходи от чуждестранни туристи, от 10 милиарда евро.
Броят на гостите рязко намалява. Това представлява голям удар за страна, чиято туристическа индустрия възлиза на 20% от БВП. Цифрите бяха отчетени от брокерска компания CapitalPanda.
„Като се имат предвид историческите данни и различната ситуация на Covid-19 в различните страни, хърватският туризъм счита за решаващо как германците, словенците, австрийците и чехите искат да прекарат ваканциите си през тази година“, коментира Йоцо Перич, главен анализатор на CapitalPanda.
Миналата година Германия e представлявала почти една четвърт от броя на гостите от чужбина, които идват в Хърватия, с около 3 милиона туристи. Въпреки че Чехия изостана зад Великобритания и Италия миналата година в топ 10, благодарение на по-добре управляваната криза, чехите могат да се превърнат в нов силен източник за хърватските приходи от туризъм.
„Хърватия оценява новините, като например неотдавнашното съобщение на чешката компания Regiojet, която стартира влакова връзка между Прага и Риека. В началото на юни те продадоха приблизително 4000 билета. Според компанията резервационната система е трябвало да обработи рекорден обем резервации веднага след издаване на разписанието“, каза Перич.
Въпреки някои незначителни положителни новини, цялостната картина все още е несигурна. Според проучване, проведено от Хърватската търговска камара в средата на април, 66% от хърватските компании чувстват отрицателното въздействие на пандемията върху бизнеса им, а 53% отчитат спад на печалбите и приходите. Най-големите загуби претърпяха туристическите агенции и фирмите за настаняване и кетъринг. Дори за следващите месеци туризмът е най-песимистичният от всички сектори. 92% от хърватските туристически агенции очакват отрицателни дългосрочни ефекти върху бизнеса им.
Въпреки факта, че броят на гостите и резервациите се увеличава, според хърватския министър на туризма Гари Капели, ситуацията може би можеше да бъде значително по-добра. Защо? Поради лошия маркетинг на страната като ваканционна дестинация. Пълният фокус на Хърватския национален туристически съвет е насочен към регионалните пазари: Словения, Австрия, Германия, Унгария, Чехия, Словакия и Полша.
Важни пазари като Швейцария или съседни балкански държави като Босна или Сърбия бяха напълно пренебрегнати. Да не говорим за слабата промоция на вътрешния туризъм в такъв специфичен контекст. Освен оскъдното количество туристическа промоция, туристическите власти в страната също не съобщават ясно по отношение на възстановяването на пътуванията. Това доведе до объркване и хаос в чуждестранните медии по отношение на изискванията за влизане в Хърватия.
Източник: www.tourism-review.com