Според специалисти в туристическата индустрия от цял свят, след края на пандемията Covid-19, потребителите могат да променят навиците си и ще обръщат повече внимание на хигиената по време на почивката си. Според Мигел Милър, главен готвач на хотелската верига Iberostar, “хотелите ще трябва да сведат до минимум потенциалните контакти с други хора, контакт с прибори и повърхности. И така, маси с голям капацитет трябва да изчезнат от хотелските ресторанти, сега могат да бъдат максимум за 5-6 човека. В същото време те ще трябва да бъдат поставени на безопасно разстояние (3-4 м) едни от други.”
“Дезинфекцията на приборите за хранене, маси и столове, диспенсъри с дезинфекционен гел на входа на ресторанта ще бъдат задължителни. Възможно е всички прибори да се дават в индивидуални защитни опаковки. Излишни ще станат платнените салфетки за многократна употреба, както и покривките, както и оливерниците, които се използват през целия сезон”, казва Милър.

Какви са проблемите с бюфета?
Мигел Милър смята бюфета за най-уязвимото място в ресторанта на хотела, тъй като този формат предполага открито подреждане на чинии и използване на прибори за сипване на храна. Това са на първо място щипките, които се използват за почти всички ястия.
Въпроси предвизвиква и процеса на самообслужване на клиентите, независимо дали става дума за нарязване на хляб (с един и същи нож и плат), използване на кафе машина или машини за сокове. Според експерта, “щипките на бюфета ще бъдат заменени или с предварително опаковани порции, или служител на ресторанта, в маска и ръкавици ще сипва в чиниите на гостите. Що се отнася до хляба, клиентите няма да го режат сами: кроасани и кифлички на порции или опаковки с малък размер хляб ще влязат в обращение. Всички хлебни изделия ще бъдат опаковани.”
Според главния готвач на Iberostar това, което хотелите могат да спечелят, е „представянето на горещите ястия”, тъй като в този случай е възможно да се организира „кулинарно шоу” – да се готви храна директно пред клиента, като се вземат предвид неговите вкусови предпочитания. Експертът признава, че въвеждането на нови стандарти на обслужване ще изисква увеличаване на персонала, разширяване на зоните в ресторантите и кухните, което ще струва скъпо за средните и бюджетни хотели. Но според него за големите вериги хотели на ниво 4-5 *, оптимизирането на „производствените процеси“ няма да изисква много време.
Ресторантите в Турция предвиждат All Inclusive а-ла карт
Подобен сценарий за обслужване на клиентите в хотелите след пандемията беше озвучен в Турция, където системата All Inclusive е символ на курорта Анталия. Според Булут Багчи, председател на Института за Световния туристически форум, класическия бюфет ще изчезне, тъй като хората вече няма да искат да си вземат храна с прибори, които стотици други преди това са използвали. Според него поради необходимостта от социално разстояние и хигиенни мерки е малко вероятно 2000 души от хотел с 800 стаи да се хранят от същия „открит бюфет“. Тази концепция ще бъде заменена с „a la carte ресторанти“, услугите в които ще бъдат включени в пакета All Inclusive.
Както подчертава Багчи, отхвърлянето на бюфета има своите предимства: ще има по-малко хранителни отпадъци. По данни за 2018 г. турските хотели изхвърлят 26 милиона тона хранителни отпадъци. Турските хотелиери (TÜROB) вече са направили препоръки към хотелите да се откажат от „бюфета“ и да въведат „комплексно меню“ в услугата.