Туристическата индустрия е изправена пред фундаментални промени в клиентското търсене, които ще продължат и отвъд пандемията, според Сьорен Хартман, ръководител на втората по големина в Европа туроператорска група DER Touristik, която управлява брандове като Dertour, Meiers Weltreisen и ITS.
Говорейки по време на ITB Now, дългогодишният изпълнителен директор на DER Touristik Group заяви, че очаква тенденциите от миналото лято да продължат поне “през следващата година и половина”. Той също така очаква повече фалити в туристическата индустрия и е критичен към държавната помощ за конкурентите.
Една от ключовите тенденции е, че почиващите все повече резервират дестинации, до които могат да се придвижат със собствените си автомобили, посочи Хартман. По отношение на немския пазар това означава по-силно търсене на почивки в Германия, в съседни страни (особено в Австрия и Швейцария) или в дестинации в рамките на „разстояния за шофиране“ (като Северна Италия и Хърватия).
В същото време резервациите ще продължат да идват много по-късно или в последния момент, докато клиентите ще искат повече гъвкавост и по-лесни възможности за анулиране, прогнозира Хартман. „Клиентите научиха, че понякога не е лесно да си върнеш парите за отменено пътуване.Това означава, че „гъвкавите тарифи“, предлагани в момента от туроператорите, може да са не само преходно решение”
Освен това, ако клиентите продължат да резервират в последната минута или изберат опции, позволяващи им да анулират само две седмици преди заминаването, това ще окаже влияние върху потоците на плащанията в туристическата индустрия, посочи шефът на DER Touristik. Туроператорите се нуждаят от първоначално частично плащане на пакетната цена и след това пълно плащане преди заминаването, за да направят авансови плащания към хотели и авиокомпании.
“Хотелиерите използват това, за да обновяват базите си, а авиокомпаниите имат финансов минимум за полетите си. Но поради тенденцията за анулиране две седмици преди заминаването дълго функциониращата платежна верига е прекъсната.”
В резултат на това всяка компания сега трябва да разчита на собствените си финанси. DER Touristik, генериращ загуби, се финансира от печелившата си компания майка Rewe Group (където Хартман е член на борда) и не е кандидатствал за държавна помощ.
Но конкуренти като TUI и FTI са получили мащабна финансова подкрепа от държавата на национално или регионално ниво. Хартман заяви, че конкуренцията е нарушена, ако компаниите след това използват такава финансова подкрепа за авансовите си плащания. Главният изпълнителен директор на Rewe, Лионел Суке вече разкритикува държавната помощ за TUI и FTI миналия ноември.
Като цяло Хартман остава оптимист за възстановяване тази година. “Надявам се, че ще имаме много силна втора половина на 2021 г.”, коментира той. Шефът на DER Touristik е убеден, че след пандемията хората ще искат да се насладят още повече на всичко, което сега им липсва, включително срещи с приятели и семейство, мобилност и пътувания. Информираността за устойчивост също ще се увеличи, смята той.