Федералната антимонополна служба (ФАС) на Русия е признала, че компанията Booking.com е нарушила клауза 3 от част 1 на член 10 от Закона за защита на конкуренцията. Това съобщиха от пресслужбата на ведомството. Според публикацията, Booking.com е злоупотребил с доминиращото си положение на пазара, като е наложил неблагоприятни договорни условия на руските хотели, по-специално необходимостта да се поддържа паритет в цените и условията във всички канали за продажба.
Напомняме, че съответното изискване в споразумението с обекта за настаняване, не позволява на последния да определи цената за своите хотелски услуги в други канали за продажба по-ниски от тези на Booking.com и да ги варира в зависимост от метода на разпределение. ФАС смята, че това води до ограничена конкуренция на пазара на агрегатори и накърнява интересите на хотелиерите. В допълнение Booking.com „заключват цели групи потребители до техните услуги и им пречат да получат услугите, от които се нуждаят от други участници на пазара“, казва Алексей Доценко, заместник-ръководител на ФАС Русия.
Федералната антимонополна служба ще издаде заповед на Booking.com да прекрати действия, които нарушават антитръстовото законодателство. Според него компанията ще трябва да изключи от споразуменията с хотели условията на широк и тесен паритет по отношение както на цените за услуги, така и на условията, при които се предоставят тези услуги.
Ако Boking.com откаже да направи това доброволно, агенцията обяви готовността си да се обърне към съда. Според юристи, въпреки факта, че Booking.com е чуждестранна компания, нейната дейност в Русия може да бъде обект на съдебни ограничения.
Компанията все още не е обявила дали ще се съобрази със заповедта, но подчерта, че са разочаровани от решението на руския антимонополен отдел. Според Booking нейните партньори имат възможността да „рекламират своите места за настаняване в Booking.com абсолютно безплатно“ пред милиони потребители по целия свят.
“С оглед на това, ние вярваме, че е честно хотелите да посочват поне същата цена в Booking.com, като тази на собствения си уебсайт. В допълнение, това също така гарантира, че хотелите, използващи всички безплатни услуги на нашата платформа за популяризиране на техните места за настаняване, няма да посочват завишени цени на нашата платформата”, казват в пресслужбата на компанията..