fbpx

Анализ на 2020 в Русия: Вътрешният туризъм не успя да компенсира международния

Пандемията от коронавирус оказа отрицателен ефект върху туристическата индустрия в световен мащаб. Това важи особено за международния туризъм, като се има предвид затварянето на границите в почти всяка държава в света през последните няколко месеца. Една от страните, които се опитват да се справят с последиците от пандемията, е Русия, тъй като страната се стреми да компенсира загубите от международния туризъм с приходите от вътрешния туризъм.

Въпреки загубите в международния туристически сектор, които се очаква да достигнат 8-9 милиарда долара до края на годината, експерти казват, че Русия е „спечелила“ от затварянето на границите. Причината за това е, че разходите на руснаците в чужбина са по-големи от това, което страната печели от чуждестранни гости. Всъщност затварянето на границите и наложените забрани за пътуване позволиха над 30 милиарда долара, които иначе биха били похарчени в Турция, Гърция и Кипър, да останат в страната. Това възлиза на приблизително 2% от руския брутен вътрешен продукт.

Програмата кешбек

В допълнение към този факт, правителството също така въведе стимули за подкрепа на растежа на вътрешния туризъм в Русия. Една от тях беше туристическата програма за кешбек, която осигурява частично компенсиране на разходите за туристически пътувания из страната в размер на 5 до 15 хиляди рубли (65-200 долара). Експерти в туристическата индустрия съобщиха за голям интерес от страна на руската общественост към програмата. Правителството дори обяви втория етап от програмата в началото на този месец, започвайки от 15 октомври до 5 декември.

Вътрешният туризъм в Русия не е достатъчен

Ръстът в търсенето на вътрешен туризъм в Русия обаче не може напълно да компенсира загубите в международните пътувания. Например миналата година TUI Русия изпрати 40 000 туристи на въйlтрешни турове, докато до края на 2020 г. компанията планира да изпрати около 150 000 хиляди души.

„За 2020 г. изграждахме план за удвояване на общия брой туристи, изпращайки около 3 милиона души на почивка. Тази финансова година ще бъде нерентабилна за компанията, поради намаляване на броя на клиентите. Приходите ни тази година ще бъдат три пъти по-малко от 2019 и шест пъти по-малко от планираните , каза изпълнителният директор на TUI Русия Тарас Демура.

Какво пречи на растежа на вътрешните пътувания?

Но проблемът е не само в почти пълната липса на международен туризъм, но и в незадоволителното състояние на вътрешния туризъм в Русия. Днес страната изостава от голям брой чужди държави по отношение на развитието на тази част от сектора. Според Световната туристическа организация (СТО) страните с най-големи вътрешни туристически пазари са Индия, Китай и САЩ. Големите пазари в тази област включват също Япония, Бразилия, Франция и Испания. Първите три държави, както и Бразилия, превъзхождат Русия по население, докато останалите страни имат по-малък брой жители. Освен това всички споменати държави имат по-малка територия. Всичко това означава, че потенциалът на вътрешния туризъм в Русия е очевидно недостатъчно добре използван.

Редица статистически показатели също подкрепят заключението. По отношение на броя на вътрешните туристи, настанени в хотели (на глава от населението), Русия значително отстъпва на много големи държави. Подобна тенденция се наблюдава и при броя на нощувките. По отношение на разходите най-големите вътрешни туристически пазари са САЩ (1 трилион долара), Германия (249 милиарда долара), Япония (201 милиарда долара), Великобритания (154 милиарда долара) и Мексико (139 милиарда долара). За Русия СТО не предоставя данни. През 2018 г. обаче брутната добавена стойност на цялата индустрия в Русия възлиза на 3,68 трилиона рубли (около 58,9 милиарда долара), което означава, че обемът на вътрешния сектор е още по-малък.

russia1827203843 Анализ на 2020 в Русия: Вътрешният туризъм не успя да компенсира международния

Неуспешна програма за кешбек

По-горе говорихме за програмата за кешбек на туризма, реализирана от руското правителство, и за ентусиазма на експертите в това отношение. С тази инициатива обаче имаше някои проблеми. Първо, програмата беше краткосрочна (само 1 седмица). През това време бяха продадени екскурзии и почивки само за около 1,4 милиарда рубли (18,5 милиона долара). По този начин лимитът на отпуснатите средства за тази програма (15 милиарда рубли – 198 милиона долара) остава практически неизползван. Също така, като се има предвид, че размерът на компенсацията не надвишава 20% от цената на екскурзията, в действителност не може да се изразходват повече от 280 милиона рубли за подкрепа на руския вътрешен туризъм по програмата или по-малко от 2% от средствата, отпуснати за него. В редица чужди страни компенсациите бяха много по-високи.

Например в Гърция на служители на частни компании бяха дадени ваучери на стойност около 350 долара за вътрешно ползване. В Италия бяха предоставени ваучери от 180 до 600 долара (в зависимост от размера на семейството) за настаняване в хотел. Също така е важно тези програми, като правило, да работят в продължение на няколко месеца, а не една седмица, както в Русия.

За да расте вътрешният туризъм в Русия, са необходими систематични мерки. Тези мерки трябва да бъдат насочени към подобряване на туристическата инфраструктура не само в региони, традиционно зависими от туризма, но и в други дестинации в страната, които имат туристически потенциал. Настоящата ситуация е малко небалансирана, тъй като основната туристическа инфраструктура (45% от всички хотелски стаи) е в южните райони, предимно в региона на Краснодар и Република Крим, както и в големите градове – Москва и Санкт Петербург. Най-големият обем инвестиции е насочен в същите региони, тъй като през 2019 г. той достига 66%. 38% от тези инвестиции са насочени само към Крим. Останалите региони остават извън вниманието на властите, инвеститорите, както и на туристите. Това трябва да се промени, за да може руският вътрешен туризъм да променя пазара.

Споделете тази статия

Свързани Статии

Последвайте ни във Facebook

Последни Статии

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Създайте своя персонализиран бюлетин

Седмични новини:

Класическият седмичен бюлетин на 21Hoteliers, предоставящ ви най-важните новини и анализи от изминалата седмица.

Executive:

Месечен бюлетин с фокус върху ключовите развития в бранша, както и съвети и анализи от полза на ръководството на хотела.