Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) публикува нов анализ, който показва, че авиокомпаниите могат да „изгорят“ 61 милиарда долара от своите парични резерви през второто тримесечие, завършващо на 30 юни 2020 г., като същевременно отчитат тримесечна нетна загуба от 39 милиарда долара. Този анализ се основава на оценката на въздействието на IATA, публикуван миналата седмица, при сценарий, при който строгите ограничения за пътуване продължават три месеца. При този сценарий целогодишното търсене спада с 38%, а целогодишните приходи от пътници намаляват с 252 милиарда долара в сравнение с 2019. Падането на търсенето би било най-силно през второто тримесечие, със 71% спад.
Въздействието ще бъде тежко, обусловено от следните фактори:
-Очаква се приходите да паднат с 68%. Това е по-малко от очакваното 71% спад в търсенето поради продължаване на товарните операции, макар и при намалени нива на активност.
-Очаква се променливите разходи да спаднат рязко – с около 70% през второто тримесечие. Цената на реактивното гориво също спадна рязко, въпреки че смятаме, че хеджирането на горива ще ограничи ползата до 31% спад.
-Очаква се полуфиксираните разходи (включително разходите за екипажа) да бъдат намалени с една трета. Авиокомпаниите намаляват възможностите си, докато се опитват да запазят работната си сила и бизнеса си за бъдещото възстановяване.
Тези промени в приходите и разходите водят до прогнозна нетна загуба от 39 милиарда долара през второто тримесечие.
Освен неизбежните разходи, авиокомпаниите са изправени пред възстановяване на продадени, но неизползвани билети в резултат на масирани анулации.
„Авиокомпаниите не могат да намалят разходите достатъчно бързо, за да избегнат тази криза. Виждаме опустошителна нетна загуба от 39 милиарда долара през второто тримесечие. Въздействието на това върху „изгарянето“ на паричните резерви ще бъде засилено от задължение за 35 милиарда долара, за потенциални възстановявания на билети“, заяви Александър де Юниак, изпълнителен директор на IATA.
„Пътуванията и туризмът са паузирани в тази извънредна и безпрецедентна ситуация. Авиокомпаниите се нуждаят от оборотни средства, за да поддържат бизнеса си. Канада, Колумбия и Холандия дават голям тласък за стабилността на сектора, като позволяват на авиокомпаниите да предлагат ваучери, вместо възстановяване на пари в брой. Това е жизненоважен буфер за времето, за да може секторът да продължи да функционира. От своя страна това ще помогне да се запази способността на сектора да доставя жизненоважните днес пратки и дългосрочната свързаност, от която ще зависят пътниците и икономиките във фазата на възстановяване “, завършва Юниак.
Източник: 4Hoteliers