fbpx

Актуално състояние на туризма в Германия – далеч под нивото преди кризата

Ограниченията във връзка с борбата срещу разпространението на Covid пандемията продължава за втора година масивно да затруднява туризма в Германия. Нощувките в хотели, пансиони, ваканционни селища и къщи, въпреки лекия подем, е все още 37,4% под нивото на предкризисната 2019 г. Статистическите данни за 2021 г. обхващат 310,3 млн. нощувки на гости, което прави 2,7% повече от кризисната 2020 г.

Заради пандемията в някои федерални провинции на Германия отчасти до м. юни 2021 г. важаха забрани за пренощувания на частни туристи. През 2020 г., през първата половина на годината, само 2 месеца – от средата на март до средата на май – бяха със забрани. Обратно изглеждаха нещата в края на 2021 г. През декември например хотелиерите отбелязаха над 2.5 пъти повече нощувки, отколкото през предходния месец, през който все още важаха забрани за приемане на частни туристи.

Най-вече се отбелязваше липса на чуждестранни гости. В този сектор броят на нощувките спадна спрямо предходната година с 3,1%  до общо 31 млн. Многобройни международни туристически изложения, представления и конгреси за втора година поред бяха отменени или преместени за по-късни периоди. Това обстоятелство особено силно засегна градския туризъм.

От всички подотрасли най-силно от противоепидемичните мерки срещу Covid бяха засегнати хотелиерите. През 2021 г. хотелиерите, пансионите, ваканционните селища и къщи отбелязаха спад при нощувките в размер на минус 45,2% спрямо предкризисната 2019 г. За отбелязване е фактът, че при къмпинг туризма спадът беше само 7,8%.

Държавните помощи предотвратяват фалити в туристическия бранш

Броят на фирмените фалити в Германия продължава да е с тренд на спад. Това важи най-вече за туристическите фирми. Дали все пак този тренд няма да се обърне скоро?

От януари до септември 2021 г. германските административни съдилища са получили 10 682 молби за съдебно установяване на неплатежоспособност, т.е. обявяване във фалит. Според Федералния статистически институт (Desastis) това се равнява на 14,5% по-малко спрямо аналогичния период на 2020 г. и 25,7% по-малко, отколкото през 2019 г.

От по-горе изнесеното следва, че дори и след изтичането на действието на някои специални условия и мерки, като например отмяна на обявяването на фалит за свръхзадлъжняли предприятия, трендът към намялаване на фалитите продължава. Задължението за своевременно обявяване на неплатежоспособност отново е валидно от м. май 2021 г., а специално за пострадалите от наводнението то важи в пълен обхват от м. февруари, 2022 г.

Трендът на намеление на обявените фалити се проявява най-забележимо в туристическите предприятия. Изследевания бяха проведени в туристическия бранш за годините 2018/2019, 2019/2020 и 2020/2021 – по правило ежегодно към дата 31-ви октомври. Възоснова на тях, в Таблицата по-долу се вижда, че започнатите съдебни производства за неплатежоспособност при райзебюрата, туроператорите и другите предприятия за извършване на туристически резервации, почти са се удвоили през годината на пандемията 2019/2020. За разлика, през туристическата година 2020/2021, когато вече държавните помощи бяха стабилно потекли към нуждаещите се, фалитите в туристическия сектор паднаха на нива, близки до предкризисната 2019 година. 

Туристическа       Брой на          Промяна спрямо      Засегнати           Предполагаеми

година                     фалити          предходната год.     работни места    искове в млн. €    

2019                                 81                        5,2%                          202                       35,8

2020                               154                      90,1%                    2675                   2053,3

2021                                 91                   –  40,9%▼                      798                       84,8           

Важно за отбелязване: към данните от таблицата са включени не само стационарните туристически бюра (райзебюра) и туроператорите, а и онлайн-райзебюра, дейности за стимулиране на туризма, както и дейности на екскурзоводи и туристически гидове. Към предприятията за извършване на туристически резервации спадат така например превозните средства, фериботи, места за настаняване, ресторанти, rent-a-car, масови музикално-развлекателни и спортни мероприятия.

Предвижда се покачване на фалитите

Фактът, че до сега малко или много фалитите са били избегнати, е благодарение на безпрецедентния сноп от държавни помощи. Така наречената „Помощ за преминаване през проблемна ситуация“ (Überbrückungshilfe), която трябваше да се прекрати до края на март 2022 г., сега ще бъде удължена до средата на годината. От април обаче на работодателите ще се изплаща само половината от социалните вноски към фискуса и то само при условие, че те предлагат програми за повишение на квалификацията на работниците.

Индикации относно бъдещото развитие на фалитите дава индексът на заявените „Редовни производства за фалит“ (Regelinsolvenzverfahren). За пояснение: тези производства дават възможност на предприятия и еднолични търговци с до 19 кредитора и на такива, със свободна професия, да се освободят за срок от 3 години от задълженията си, при което не е необходимо да се прекратява търговската дейност. През ноември 2021 г. броят им се е покачил с 43,8% спрямо октомври 2021 г., т.е. само за 1 месец! За сравнение: през ноември 2021 г. спрямо ноември 2020 г. има ръст от 20,3%. През цялата 2020 г. задължението за обявяване на неплатежоспособност беше отменено, което доведе до явен спад с минус 29,4% спрямо ноември 2019 г. 

Международната туристическа борса ITB Berlin е запланувала „Тур из Европа“ (Europa-Tour  –  Networking-Events)

Едновременно с дигиталните формати ИТБ ще се представи първоначално с две В2В присъствени презентации при Тура из Европа. Това ще са допълнителни събития към вече обявените ITB Berlin Kongress от 8. до 10. март и  Digital Business Day на 17. март 2022 г. Двата дигитални събития ще дадат старта на една цяла серия от презентации из Европа. Точните дати и места на провеждане съвсем наскоро ще бъдат официално обявени. „Паралелно с дигиталните формати ITB Berlin Kongress и Digital Business Day беше важно за нас да откликнем на спешната нужда от лични срещи и Face-to-face-Meetings във формата на интригуващи Netzwerk-Events.“, заявява Давид Рюц, шеф на ITB (ITB-Chef Herr David Rütz).

Всяко събитие ще даде възможност за многобройни Network-Possibilities, уговаряне на Speed Networkings, както и на  „Knowledge Track“, при който във формата на Workshops ще могат да бъдат представени и дискутирани актуални теми от туристическия бранш. Новата концепция на ITB Berlin има за целта да привлече за участие от страна на изложителите най-вече туристически организации, туроператори, райзебюра, места за пренощуване, превозвачи, фирми, предлагащи авангардни технологии и пътувания за командировани служители и управители. От страна на посетителите/ползвателите се цели привличането на отговорни управители на туроператори и райзебюра.

Plamen Bakalov

Tourismuskonsul Direktor des Bulgarischen Fremdenverkehrsamtes

Споделете тази статия

Свързани Статии

Последвайте ни във Facebook

Последни Статии

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Add New Playlist

Създайте своя персонализиран бюлетин

Седмични новини:

Класическият седмичен бюлетин на 21Hoteliers, предоставящ ви най-важните новини и анализи от изминалата седмица.

Executive:

Месечен бюлетин с фокус върху ключовите развития в бранша, както и съвети и анализи от полза на ръководството на хотела.