Испанската аналитична компания Marbian Technologies, специализирана в проучване на туристическия пазар, проведе изследване на динамиката на цените на хотелите в най -популярните туристически страни в средиземноморския регион – Гърция, Турция, Испания, Италия и Португалия.
Компанията анализира средната минимална цена за стандартна двойна стая на дестинации, които се продават в големите уебсайтове на OTA. Анализът включва и специфичните за страната средни цени за нощувки през юли и август 2021 г. Получените цени са сравнени с цифрите за 2019 г. от подобни източници, за да се види цената на стаята в динамика. За това проучване компанията е анализирала данни от приблизително 73 000 хотела.
Резултатите показват, че хотелите в повечето страни повишават средната цена на настаняване. Единственото изключение е Турция, където средната цена на стаята в хотели с 3 звезди намалява с 4% в сравнение с преди пандемията 2019 г. и възлиза на 52 евро. Хотелите с 4* са поскъпнали с 6% до 76 евро, а тези с 5 * – с 14% до 139 евро.
В същото време Гърция според Marbian Technologies показва най -активен ръст: Хотелите от категория 4 звезди са поскъпнали средно с 31% до 2019 г. (средна цена на нощувка – 163 евро), а категория 5 * – с 47 % (292 евро). Средната цена на 3* в Гърция е нараснала с 15% и възлиза на 96 евро.
Италия и Испания също показаха силна динамика на цените. Хотелите с 3* регистрират повишение на цените съответно до 102 и 97 евро. Четиризвездните места за настаняване в Италия са повишили цените средно с 20% до 146 евро в сравнение с 2019 г. В Испания същата категория е поскъпнала с 16% до 128 евро. Цената за настаняване в хотел 5* в Италия нараства с 30% до 373 евро, а в Испания – с 24% до 271 евро.

Marbian Technologies обяснява покачването на цените на хотелите с факта, че по-богатите пътници са по-малко засегнати от икономическите проблеми, свързани с пандемията. По този начин в почти всички от горепосочените страни хотели от категория 5* отбелязват голямо търсене и работят с максимална заетост, което дава възможност за повишаване на цените.