Да отваряме ли продажбите в хотелите за сезон 2022? Вече някои западни партньори “натискат” това да се случи. Говорим за партньори, продаващи традиционно от много по-рано – немски, английски, скандинавски, Бенелюкс и т.н. Това са партньори които традиционно, плащат много бавно и доста след заминаването на туриста.
Задавам си следния въпрос: Пуснахме продажбите през 2020 година, за могат туроператорите да продават за 2021. Прехвърлихме и много резервации, въпреки че не се знае дали изобщо те са реални. В момента съм в неведение дали ще получим аванс, който повечето туроператори намалиха като процент в договорите. Дано се случи, защото вече някои започнаха да отказват, позовавайки се на форсмажорни обстоятелства.
Такова нещо като форсмажор в момента няма, при положение, че като се сключваха договорите знаехме за пандемията и нейните последствия. Ще видим кога ще се плати за туристите, ако живот и здраве ги настаним и изпратим. В общи линии благодарение на опита ми през годините осъзнах, че договорите май са само за да се спазват от страна на хотелиерите. В такъв случай как да отворим продажбите за сезон 2022? Не очаквам да получим аванс през 2022 или може би ще е риск печели – риск губи.
Ще получим количество резервации, но няма да знаем, ще дойдат ли тези туристи или не. Никой не гарантира нищо. Другият парадокс и голям голям за хотелиерите е, с какви пари да се настанят, изхранят и изпратят тези, които дойдат. Голям брой въпроси и недостатъчен отговори.
Колкото по-бързо по-голямата чат от западните туроператори разберат, че и те трябва да се променят, толкова по-добре за тях. Защото хотелите един по един ще започнат да преценяват рисковете. Не може в такава криза, в която всеки се бори да има ликвидност, да се бавят плащанията към хотелите. След като темата бива повдигана, някои дори се изненадват – “Кое е бавното на 30 дни след инвойсиране да се получи плащането…” и традиционното “Така е в цял свят, наредено е отгоре”. Да, дори и 7 дни е дълъг период. Нито един турист не си плаща след като се прибере от почивката.
В крайна сметка стоя и разсъждавам. Кой партньор да стимулирам да продава. На кого да пусна специална оферта, на кого да направя по-гъвкави условия. Кой ще ми е по-важен, но с преценен риск партньор. На тези, които плащат “бързо” до 30 дни след след заминаването на госта, или на тези, които ми плащат преди настаняването му?