Изпълнителният директор на хотелската верига RIU – Лиус Риу даде обширно интервю за сайта на испанската компания, в което коментира силната 2022 година, опасенията от увеличените разходи за 2023 година и други интересни теми от света на туристическата индустрия.
“Имахме много добра година. През 2022 г. успяхме най-накрая да оставим COVID зад гърба си и да работим нормално в почти всички наши дестинации. Годината не започна лесно, но страхотният летен сезон и доброто представяне на дестинациите в Америка ни помогнаха да оставим зад гърба си ограниченията и здравните мерки и най-накрая да се съсредоточим върху управлението на силното търсене. То доведе до високи нива на заетост и подобрена средна цена, благодарение на това, че не се наложи да прибегнем до намаления. Това ще ни помогне да се справим с тревожната 2023 г., в която разходите ще бъдат доста увеличени.

През 2022 година се говори много за експоненциалното увеличение на разходите, но истината е, че цените бяха задържани през първата половина на годината и започнаха да ни влияят най-вече след лятото. Освен това бюджетите за 2022 г. бяха изготвени в средата на пандемията, така че бяха водени от ограничаване на разходите. Имаше и търсене, което беше толкова силно, че ни позволи да не прибягваме до намаления и отстъпки, за да постигнем нужната заетост. Тази комбинация от фактори ни помогна да компенсираме въздействието на разходите и да затворим годината с отлични финансови резултати.
Всъщност приходите се увеличиха до 2,9 милиарда евро, 111% повече от 2021 г. и 30% спрямо 2019 г. Затваряме годината с 96 хотела, 49 273 стаи в 20 държави и персонал от 34 215 служители, обслужващи 6 милиона клиенти.
Но 2023 г. ще бъде доста по-различна. Въпреки че вълнението от края на пандемията стимулира пътуванията от всички страни, ние вярваме, че то ще отслабне тази година в еврозоната. Новините за криза, рецесия, инфлация и война ще имат отрицателно въздействие и следователно очакваме година на големи главоблъсканици, особено що се отнася до европейските пътници, с резервации в последния момент и вероятно връщане към намаленията и специалните оферти.
Увеличението на разходите наистина е факт от 1 януари. Цените на всички видове стоки се покачват – от месо, млечни продукти и петрол до енергия. Цената на парите също скочи до небето, тъй като лихвените проценти се утроиха през последните няколко месеца. Цените се повишиха предимно през 2022 г. и сега се забавят, но докато повишенията на цените се случват бързо, намаленията, когато се случат, винаги се случват много по-бавно.
По принцип съм оптимист. Но ние сме наистина загрижени за края на тази година и началото на 2023 г. Въпреки това 2022 г. надхвърли дори най-оптимистичните очаквания. Никой не знае какво ще се случи през 2023 г.,” завърши Луис Риу.