Рубриката ни „Хотелиери без граници“ ни отвежда няколко пъти месечно в различни дестинации по света, където българи са успешни мениджъри на хотели и споделят своя безкраен опит и познания ексклузивно за 21Hoteliers Bulgaria. В поредния ни епизод представяме втората част от интервюто с Димитър Димитров – комплексен директор напитки (Director of Beverage) в Hoiana Resort & Rosewood Hotels, Виетнам.
Димитър Димитров ни отдели много време, в което ни разказа за невероятното развитие на живота и кариерата си през последните над 30 години. По изключение, поради големия обем от интересна информация, тази седмица взехме решение рубриката ни „Хотелиери без граници“ да бъде разделена на две части. В първата част Димитър ни сподели много интересни истории и опит от началото на кариерата му до позицията главен сомелиер и Директор напитки в Burj Al Arab, където е имал екип от 12 сомелиери и над 20 бармани. Сега ви представяме част 2 от интервюто.
–В момента се намираш във Виетнам, една от бързоразвиващите се и в същото време екзотични дестинации. Какво е да живееш и работиш във Виетнам. Бързо ли се свиква с местната култура? На какво ниво е туристическата индустрия в страната?
-Пристигнах във Виетнам през ноември 2019, точно преди вълната на COVID-19, като Комплексен Директор Напитки (Director of Beverage) към луксозната верига хотели Rosewood Hotel Group, със седалище Хонг Конг. Розууд, заедно със Сънсити Казино (Suncity Casino Group) от Макао, стартираха огромен проект тук в Hoian (Хойян) с много етапи на развитие през следващите 10 години. Курорта се намира на 30 км от Дананг, който е еквивалента на г. Варна, лятната столица и номер едно дестинация на Виетнам, много популярна спирка на всички туристи пътуващи през Виетнам, също така и на местното население от Сайгон и Ханой.
До този момент 3 хотела от групата на Розууд са готови и четвъртият ще започне строителство до година. Kогато се завърши проекта, гостите ни ще имат на разположение 20 заведения, 4 басейна, 1300 стаи за гости, 100 луксозни вили и Beach Club, всички разположени на няколко метра от брега на Южно-китайско море и непосредствено до колониалният и исторически град Хойян, най-посещаваната дестинация на Виетнам. Ролята ми тук през последните две години е по комплексна – създаване на менюта, коктейлни листи, закупуването на инвентар за всички обекти, наемане и обучение на местни кадри, което е по само себе си е предизвикателство заради ниско квалифицираната ръка, отваряне на обектите за първи път е доста интензивно и интересно преживяване. В този момент се подготвям да поема позицията на Assistant Director of Food & Beverage (депюти директор на храни и напитки) в комплекса, позиция която отговаря за всички обекти и персонал свързани с отдела на храни и напитки. Тази позиция ще ми даде възможност да продължа да се развивам и изкачвам по стъпалата на индустрията.

Виетнам е една от бързо развиващите се туристически дестинации, особено преди пандемията, а в момента се борим с ежедневните предизвикателства на COVID -19, мисля че ще отнеме още поне 12-18 месеца преди страната да възвърне нивото на туризъм от 2019. Виетнам има много какво да предложи, почти всички хотелски вериги имат вече хотели тук, очаква се рязко увеличаване на броя на стаите и новите хотели през следващите няколко години. Конкуренцията вече е доста сериозна, само около нас има хотели на веригите Four Seasons, Intercontinental, Anantara, Radisson, Hilton, JW Marriott, Mandarin Oriental (2024), а освен тези вериги, десетки хотели с местни инвестиции са вече започнати или почти завършени.
Поради близостта си с Китай, Дананг е най – близката тропическа дестинация за Китай, и с директни полети до 25 града, Китай е непосредствено най-големият контингент туристи, следван от Корея. С бързо растяща туристическа индустрия, Виетнам се сблъсква със силен недостиг на квалифицирани кадри, и това е главната причината много от нас да са тук, работещи на ключови позиции, които целят да повдигнат и насочат туристическата индустрия в правилна посока, да подготвим младите местни кадри да поемат щафетата след нас. С едно от най-младото население в света, Виетнам притежава огромен ресурсов потенциал, който ако се насочи правилно към бурно растящият туристически сектор, ще е печеливша формула на успех.
Виетнамците са много мили хора, гостоприемни и отзивчиви, културата е доста азиатска, разбира се, но с ярки примеси и следи оставени от колониалното време на холандците и най – вече на французите, също така и малко американско присъствие през миналият век. Но въпреки това, на мен лично Виетнам много ми прилича на България, с интересна кулинарна сцена, обагрена от чуждестранно присъствие. Оризът е основната храна, приготвян по много начини и форми, специалитет са домашните пилешки или телешки супи Phu (Фъ) с много свежи продукти, много зеленина и оризови нудълс, множество пресни салати, сандвич тип мини франзела Banh Mi (Бан Ми) от времето на французите. Тук се готвят страхотни ястия от свинско, а пилешкото също както в България е основният протеин. Свежи Виетнамски рулца от скариди или свинско със зеленчуци, прясна мента, босилек, кориандър, зелена салата и рибен сос, увити с оризови листа са страхотно предястие.

На мен конкретно не ми беше много трудно да свикна с местната култура, съпругата ми обаче е южноафриканка и на нея й беше малко по – трудно. Разбира се, както навсякъде има положителни и отрицателни страни. Бедността е доста видна ако се загледате от близко, много замърсени са урбанизираните региони и за съжaление липсва все още чувство на организация и подреденост, доста често и с лека ръка местните замърсяват природата, да не говорим за милионите мотоциклети по улиците и липсата на всякакви правила и етикет на шофиране.
Въпреки бедността, много семейства, които притежават автомобили карат само чисто нови коли, не съм видял веднъж дори стара или ударена кола. Най – интересното, с което все още не мога да свикна е паркирането на колите в дневната, малко преди дивана или преди кухнята, което разбира се е улеснено от начина на строеж на жилищата им, достъпа от улицата е много лесен. Много няма има да се видят тук, нямам търпение да посетя още няколко екзотични места във Виетнам преди да поема към следващото предизвикателство.

–Следиш ли развитието на българската хотелиерска и туристическа индустрия? Би ли се върнал да работиш в България?
-Честно казано последните няколко години съм изостанал с актуалните новини в туризма, България все още е една от страните в Европа с най – малък дял на брандирани хотели – 5%, в сравнение със средно 30% в Европейският съюз. Новините за отварянето на хотели от веригите Hyatt Regency и Marriott Хотели в столицата са доста оптимистични. Marriott имаше амбиции да отвори няколко хотела в страната преди COVID 19, надявам се да реализират плановете си. Да ви кажа честно, едно нещо, което никога не ми напуска съзнанието е липсата на семейството ми и приятелите ми в България, така че никога не изключвам възможността да се завърна един ден и да имам шанса да предложа всичко, което съм научил на страната си.
България показа двуцифрен растеж на туризма в годините преди COVID, освен 2019, която е била доста противоречива, от това което чух по медиите. Страната ни има огромен потенциал, но и доста належащи проблеми за разрешаване, като например привличането на български туристи по нашите курорти, няма нищо по-важно от силен вътрешен туризъм, който захранва икономиката без да се разчита изцяло на международни туристи. Друг проблем на туристическата индустрия са безсмислените цени на предлагане и невероятно лошото качество на храни и напитки по черноморските ни курорти, за съжаление говоря от опит. Въпреки тези недостатъци, аз вярвам, че България ще успее да изгради имидж на дестинация като Гърция и Турция, вместо да продължава да бъде алтернативата.
–Споделете финални думи с аудиторията на 21Hoteliers Bulgaria.
-Пожелавам на всички българи да имат шанса да пътуват, работят и трупат международен опит, да не се колебаят дори за миг ако им се отдаде възможност. Не мога да ви опиша колко напреднал е сектора на туризма по света – предлагането, психологията, познанията и техническите умения, с които се подготвят кадрите за хотелиерската индустрия са на съвсем друго ниво. Да се говорят един или два езика вече не е достатъчно за да сме конкурентни, освен академичната подготовка, необходими са специфични умения, флейър, характер. Неща, които ни различават един от друг са желателни качества за да успее един млад кандидат в стремежа си да се реализира.
Днес за да бъдеш успешен трябва да си различен и да имаш способността да създаваш уникални изживявания в сърцата и съзнанията на гостите, с всяко действие свързано с времето преди, по време и след престоя в хотела. Това означава, че тяхното преживяване с нас започва в момента, в който те решат да избират хотела или ресторанта, който искат да посетят и буквално никога не свършва, защото дори и след като те се завърнат в дома си, ние продължаваме да оказваме влияние над тяхното изживяване – било то с картичка за рожденият им ден, годишнина или празнични пожелания, това е дълбок и в същото време искрен жест, който остава за винаги с тях.
Искам да благодаря на 21Hoteliers Bulgaria за тази възможност, много се радвам, че има такава рубрика посветена на българите в чужбина. Ние сме избрали друг път, по който да търсим щастието си, но това не означава, че не милеем по родината си и всички близки хора там. Благодаря, че си спомняте за нас!